Saturday, January 22, 2011

~meja bulat dan keselamatan makanan~

Kenapa MEJA BULAT & KESELAMATAN MAKANAN???

Pernahkah anda mendengar 'meja bulat'? yang sering dikaitkan dengan satu perbincangan untuk membincangkan satu2 isu walhal  isu itu kecil sahaja bermula di warung kOpi hinggalah ke dewan parlimen.bukankah begitu? isunya meja bulat tak kira dimanapun pasti membincangankan permalasahan yang timbul dek lemahnya sesuatu aspek atau  prOses pembaikpulihan aspek  tersebut serta pengumpulan beberapa idea baru yang interaktif.

Pasti terkejut bukan kenapa saya membicarakan hal meja bulat ini,,??...kenapa agaknya...?
Begini,sebentar tadi,saya berkesempatan mendengar perbincangan beberapa ilmuan hebat dalam rancangan meja bulat di astrO awani-tV show (501)di saluran astro. Rancangan ini memang tidak kurang ransangan nya pada saya khususnya,(almaklumlah setelah menjadi mahasiswa dalam bidang ekOnOmi ini,saya sedar perlu lebih aktif dan peka dalam memahami kondusi ekonOmi macroeconomics n microeconomics ^-^heee).



Meja Bulat 8.15mlm ini bersama Suhaimi Sulaiman telah membincangkan mengenai ‘MENANGANI KESELAMATAN MAKANAN’ bersama tetamu-tetamu di studio : Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz (Ketua Pengarah FAMA), Datuk N. Marimuthu (Presiden FOMCA), Prof. Dr. Fatimah Mohamad Arshad (Pengarah Institut Kajian Dasar Pertanian & Makanan, UPM), Haris Fadzlah Mat Ali (Presiden The RIGHTS) & Syed Akbar Ali (Penganalisis Ekonomi). wooo...-hebat bukan??,pernah juga laa terlintas dalam fikiran,satu hari nanti nak jugak jd mcm mereka ini,disamping mahu kembalikan aura islam dalam setiap sudut,insyAllah...=)


=camtula...pasni sape yang minat,boleyh la tgk shOw ini,every friday at 8.30-9.15 p.m....di saluran 501,Astro Awani,berita segenap dimensi..

Menyentuh diskusi "Menangani Keselamatan Makanan", first of all,we have to understand the law and the stastistic of supllying and demanding in a cOuntry. Secara umumnya,kita akan dapat saksikan permintaan akan terus meningkat dari hari ke hari,dan semestinya dengan peningkatan permintaan,jumlah penawaran juga akan meningkat bagi mencapai titik equilibrium yang selari antara demand n supply tdi,sO that no surplus or deficit was occured in a periOd of time.

Juga dewasa ini,dapat kita perhatikan kOndusi ekonOmi yang tidak stabil dan tidak menentu. isu kenaikan harga barang kian hangat dijadikan bahan sajian media massa,walhal bagi sudut pandangan saya,ia sebenarnya sedikit sebanyak telah menganggu ekonomi keluaraga yang berpendapatan sederhana juga rendah khususnya. tidak pada itu,isu subsidi juga isu sorok2 barang antara  polemik besar di negara kita. 

Hal ini bertambah sesak tatkala bnyak kejadian2 aneh yang dijadikan Allah(sebagai peringatan) ex:earthquake,banjir besar,taufan tornOdo,kemarau dll. Dari sudut ini sudah kita dapat lihat apabila ketidaktentuan bencana ini melanda di bumi ini, sebenarnya ia menjejaskan sektOr pertanian yang menjadi faktor kekangan sumber bagi kayu pengukur; keselamatan makanan itu tadi. 

Saya berikan anda gambaran latest yang hOt,iaitu isu bawang,Ok....Umumnya, negara India adalah pengeluar terbesar bahan pelengkap makanan bawang ini. Kaitannya,mengapa harga bawang meningkat?...ini kerana ketidaktentuan weather disana menjadikan tanah untuk dihasilkan bawang disana tidak seberapa aktif dan subur untuk penghasilan yang maksimum serta efektif. Akibat dari kekangan Weather ini,dapat dilihat kurangnya pengeluaran bawang,maka jumlah yang dapat diimpOrt ke nagara kita semakin berkurangan...oLeh sebab itu, harga bawang pun meningkat kerana jumlah penawaran yang ditawarkan minimum sahaja sedangkan permintaan tidak pernah berkurang malahan sentiasa bertmabah. Kita juga dapat lihat dr sudut aspek produk lain,pilot  ceritanya sebegini rupanya juga.


Maka penyelesaian idea yang dilontarkan dalam sidang meja bulat ini, antaranya kerajaan khususnya perlu tingkatkan r&d.serta banyakkan peruntukan untuk sektor ini. Maka dengan pengkhususan yang teliti dalam idea ini dapat menyumbaang pada kestabilan jumlah makanan kerana amnya,isu makanan ini,perlu dilihat datanya untuk jangka masa yang panjang kerana ia merupakan sesuatau yang asasi buat kita manusia di dunia.
Juga antara idea yang bernas yang dilontarkan ahli panel ialah meningkat penggunaan biOmass iaitu stu proses guna kitar bahan sisa makanan yang berlebihan yang diestrakkan kembali kepada baja dan sumber makanan lain. Bagi golongan siswa pula,antara yang disyorkan agar lebih giat dalam sektor bisnes(spe yang berminat la,,)..hee^^^....kne minat jgak taw!!!huhu...


Satu hal lagi yang penting saya ingin kOngsikan disini, ini hakikat kerana mungkin ada yang tidak berpuas hati dengan apa yang akan saya katakan. Dalam diskusi itu juga,pRof ade menyebut berkaitan dengan hal kekayaan yahudi dan sistematiknya yahudi dalam ekonominya. bagaimana mereka menghasilkan sumber 90% makanan mereka melalui dari tanah negara Israel sendiri. Memang tak dapat depertikaikan lagi kehebatan mereka dalam merancang sesuatu hal. hebat bukan?? namun hal inilah yang saya kira kita perlu tahu dan kita perlu bangkit mencari sOlusi demi sOlusi untuk memajukan kembali ekOnomi mengikut syariat islam yang disediakan.

Maka akhirnya,sejenak aku terfikir,sekiranya tiada insan2 yang akan menyelamatkan isu keselamatan ini,sedarilah risikO yang lebih teruk serta ancaman yang mungkin akan menyusahkan kita di kemudiaan hari.

khas buat diriku..... dn juga kamu semua.....^-^


*Langkahan aku masih jauh,tangge yang mecuri hati aku,
tetap akan  cubaku daiki sehinga ke puncaknya*


*melihat dan terus melihat,
disana pasti ada yang tersembunyi yang perlu kuketahui*

salam istimewa=)

No comments:

Post a Comment