Thursday, February 22, 2018

Trip ke Chiang Mai dan Chiang Rai Thailand - Feb 2018

Beritahu saya, siapa dalam fikiran untuk pergi ke Utara Thailand, lebih - lebih lagi tempat baru yang kurang iklan  dan daya tarikan menarik dalam senarai negara untuk dilawati. Tiada dan kurang untuk diperkatakan sama sekali. Justeru semasa keputusan awal kami bertiga pihak Hajuwa Travel memilih untuk kesana, orang sekeliling bertanya, kenapa Chiang Mai? Kenapa?

Jujurnya, pada awalnya setelah sebulan kami bentang projek travel agnecy ini, banyak kekangan yang kami temui dalam usaha mengkomersialnya secara baik. Baru dan tiada pengalaman menjadi salah satu permasalahan utama dalam merangka setiap trip yang ada. Sememangnya blur dan tak tahu nak bermula dari mana, belajar dan siap google bagaimana nak start. Alhamdulillah nampak jalan sikit demi sedikit. Ya, kami masih belajar dan akan usaha yang terbaik.

Idea pertama untuk trip kali ini secara kebetulannya, salah seorang dari team Hajuwa baru pulang daripada percutian bersama keluarganya di Chiang Mai dan dia  menyokong penuh untuk buat trip ke sana. Akhirnya kami memilih dan meneruskan perancangan kesini. Tinggal sebulan sebelum berlepas, kami baru dapat selesaikan tiket penerbangan, tempahan hotel dan selesaikan jadual perjalanan.

5 Feb - KLIA, Tidur di dalam bus

Perjalanan pengembaraan kali ini terasa lain daripada yang sebelum ini. Ini kerana kalau sebelum ini saya secara personal banyak bergerak secara sendiri backpacker yang berlainan tema perjalanan dengan ini. Episod perjalanan bermula apabila saya dan Jamilah memulakan perjalanan daripada Kuantan - TBS malam itu pada jam 11 malam. Kami berdua mengambil bus untuk sampai lebih awal dari ahli rombongan. Apa yang tersemat dalam hati ialah biar kita susah dan sampai awal supaya esok ketikamana mereka ahli rombongan sampai, kita sudah bersedia menunggu. Adat sudah pergi jalan untuk kerja lain rasa anginnya berbanding sebelum ini kita boleh ikut masa kita sampai airport, makan apa sahaja, tiada fikir orang lain dan seterusnya. Sesampai di TBS pukul 4 pagi, kami pada mulanya bercadang untuk menaiki train iaitu KL Transit, tetapi kami ubah perancangan dan cuba check kalau bus ke KLIA ada, dan sememangnya ada. Jam 4.30 am kami bergerak ke KLIA2, dengan kos rm11.00 seorang. Jimat dan murah! Sesampai di KLIA2, so sambung tidur di surau :P untuk menanti flight pukul 12 tgh.

6 Feb - Chiang Mai, udara utara Thailand.

Penantian perjalanan yang dinanti bermula. Seawal jam 9 pagi, sepasang demi sepasang keluarga datang dan kami bertemu untuk pertama kalinya di situ, seterusnya sekumpulan dari Kuantan tiba dengan selamat. Alhamdulillah, selasai urusan check in kesemua ahli rombongan seramai 22 orang. Penerbangan kami yang dijadualkan pada jam 12 tgh mengalami kelewatan sejam kerana ada masalah tayar. Air Asia sengaja buat kita tertunggu-tunggu untuk penerbangan dia lah tu, hehe dan pukul 1.40 ptg kami berangkat ke sana. Semestinya saya sempat update facebook : Hello Chiang Mai here i come, ehhh but not so holiday, coz i'm on duty :P

Hello Thai, Sawadikhap. Sesampai di Airport pada jam 3.30 ptg disambut oleh Ust Nasir, Tour Guide kami dan pemandu bernama Sulaiman dan Pat I. Tempat pertama kami pergi ialah ke Masjid untuk menunaikan solat jama' akhir. Kemudian ke kedai barangan Kulit, ada handbag, kasut, purse, tapi, tali pinggang untuk jualan. Keadaan senja ketika itu memberi peluang untuk kami menikmati suasana tenang di bandar Chiang Mai, yang tidak terlalu sibuk dengan kereta namun masih terkawal traffic di petang hari. Tak sabar rasanya untuk makan dan tibalah masa untuk mengisi makanan Thailand yang sememangnya terkenal dengan Tomyam. Kami singgah Kedai Makan Bismillah - menu utama yang ditempah semestinya tomyam bersama telur goreng, kailan ikan masin dan sedikit sayur lain. okey tak tipu Ya Allah tomyam dia lain daripada Malaysia (nak lagi).

Malam itu sebelum ke Hotel, kami singgah di Night market / Bazar Chiang Mai untuk shopping dan mengisi waktu malam kerana keadaan di sini agak berbeza suasananya. Apabila malam, kebanyakan kedai akan tutup dan yang tertumpunya hanya di night market ini. Malam itu, kami setelah selesai dan terus ke hotel Daruttaqwa untuk rehat untuk perjalanan esok pula.
Di KLIA2 sebelum berlepas

Selesai Check in

Licin pinggan semua tu, sedap sangat tomyamnya di Bismillah Restaurant

Sekitar kawasan hotel DarutTaqwa - Musli Friendly
7 Feb - Angin dingin Chiang Rai

Hari ini kita akan bergerak atas lagi ke utara Thailand, iaitu Chiang Rai yang merupakan kawasan tanah tinggi bersuhu 15-20 darjah celcius begitu. Selesai breakfast di restaurant pagi itu, kami terus memulakan perjalanan seawal jam 8 pagi. Kami dimaklumkan Chiang Mai dan Chiang Rai mempunyai pelbagai ladang buah yang menjadi sumber pendapatan utama bagi mereka disini. Mereka disini majoriti merupakan petani yang mengusahakan tanah terbentang luas berlainan sungguh dengan suasana di Bangkok Thailand. Sungguh, tiada bangunan pencakar langit disini.

Kami sempat singgah ke kebun kurma yang besar tetapi bukan musim buahnya. Namun kami ada merasa kurma yang sudah dibekukan, rasanya sedang-sedang jelah. hihi. Sebenarnya sepanjang  kiri dan kanan perjalanan ternampak ladang -ladang buah ada : oren, anggur, ladang strawberry, logan dan lain2. Didalam plan asal,Kami plan untuk ke ladang straberry tetapi tidak bernasib baik kerana dah tutup.

Perjalanan diteruskan dan tibalah kami di Ladang Teh, Ang Khang. Dinikmati permandangan kehijauan daun yang terbentang luas di muka bumi serta di atasnya kebiruan langit yang menjadikan permandangan tghari itu sungguh mengasyikkan. Confirm lah kalau ambil gambar cantik dengan lighting yang mmg OK! hihi. Disini, yang mengusahakan ladang teh adalah mereka rakyat Thailand yang merupakan orang bukit yang berasal daripada China Yunan tulen sehingga ada daripada mereka tidak pandai berbahasa inggeris. Ternyata agak sukar ketika ahli rombongan ingin membeli belah di kawasan itu kerana seperti berinteraksi dua bahasa yang tiada persefahamannya. Namun menariknya mereka sungguh amanah, jujur dan baik hati.

Seterusnya kami bergerak ke kawasan Royal Agriculture Ang Khang. Kawasan tanah tinggi yang merupakan projek penuh oleh Raja Thailand dalam menjadikan kawasan pelancongan ini menjadi ingatan dan kenangan manis buat yang melancong ke sini. Masyaallah Tabarakallah bunga - bungaan disini sungguh mencairkan hati, menyedapkan mata dan menenangkan fikiran . Kelihatan dari jauh sepasang makcik dan pakcik di sebelah kanan sudah berlalu pergi ke kiri melalui lorong bungaan kedalam dan mereka hilang dari pandangan mataku.

"ohhhh Romantik betul kot! Selamat berdating pakcik makcik hihi", bisik hati kecilku. Sementelah aku berjalan ke depan bersama Jamilah teman datingku kali ini beromantika untuk menempah makanan tengahari (Kalau Tak tempah dulu nanti lapar pula semua orang LOL 😂) sementara memberi peluang mereka ahli rombongan menikmati ciptaan bunga-bungaan.

Kami selesai makan tengahari di satu restoran Muslim disini, serta disinilah saya dapat menikmati manisnya dan crunchy buah strawberry. (MAnisssssss gile dah lah murah, tolonglah percaya sbb mmg fav saya hihi). Alhamdulillah 50 Baht dapat 3 bekas. Kami juga sempat ke Masjid Aqsa untuk menunaikan solat yang dimaklumkan merupakan satunya masjid yang digunakan oleh satu family muslim disini. Mungkin Satu family - maksudnya satu family yang besar.

Kami meneruskan perjalanan dan sekitar 6 pm kami sampai di Masjid Pangsa yang merupakan kawasan asrama anak jagaan Madrasah sekolah Islam disini. Serba daif dan kekurangan didalam kesejukan, namun masih mampu menyambut kedatangan kami dengan riang. Meskipun tidak boleh bertutur dan berkenalan namun mereka sangat menghormati kami sebagai tetamu. Kami Dinner disini dan selamat bersama mereka untuk seketika.

Jam lapan malam kami bergerak untuk pulang hotel, singgah 5 minit di taman cahaya bunga Tulip. Kali ini kami terlambat dan sempat 5 minit je bersiar dan bergambar, tiba-tiba semua lampu terpadam. Kalut sekejap ingat apa, rupanya taman ni dah ditutup. hahhaaha spoil betul baru nak bergambar kot ><. Kemudian, Selamat pulang ke Hotel Thiplanna dan beristirehat untuk hari seterusnya.
Sekitar kawasan Ladang kurma yang didesign cantik persis taman Jepun.

Caught in action :) buat apa tu sis?

Senyum - satu dua tiga :)
masjid yang dibina oleh sumbangan rakyat Malaysia juga ni
kelas mengaji seusai maghrib
8 Feb - hari ni dah tak sabar nak shopping
Angin sejuk pagi harini menerpa pipi ku, oh sejuk dan dingin seketar menyentuh air untuk mandi pagi hari tu. Aku menggesel tangan selajunya mencari hangat haba yang dibuat untuk meredakan sejuk pipiku sambil hembusan terperasan pula asap kepul terkeluar dari mulut. Fefeeling ober the sea sangat hehe.

Hari ke-3 secara personal aku dah rasa chemistry erat yang ada antara kami. Masakan tidak trip kali ini merupakan kerja bukan sekadar lawatan pelancongan yang bersahaja. Soalan utama pagi sebelum bergerak : so, macam mana tidur malam tadi? okey? Tuhan sahaja yang tahu bila mendengar respon baik daripada mereka. Alhamdulillah. Masuk dalam van dan soalan popular pagi itu : Bib, kita shopping bila ya? Lama kan kita Shooping? hehe. " ya , lepas ni kita shopping. " dalam senyum aku menjawab keriangan sebab diri ini pun tak sabar nak shopping. hehe.

Selesai breakfast di Masjid Pangsa tempat singgahan semalam, kemudian kami ziarah ke sekolah anak jagaan ini yang tidak jauh daripada situ. Civilize Phittaya School mempunyai pelajar yang berjumlah kira 800 orang dan lebih. Kelihatan anak seawal 5 tahun sehigga 18 tahun disitu. Sewaktu kami tiba disitu, sedang berlangsung perhimpunan harian yang mengumpulkan kesemua pelajar. Kami sempat berkenalan dengan cikgu-cikgu disana yang boleh berbahasa melayu-kelantan. Katanya : pelajar disini ada yang ibu bapanya yang menelefon dan meminta untuk menjaga anak mereka kerana faktor miskin. Lihat dia ni, dulu nya kurus sekarang alhamdulillah berisi sedikit. Sebelum pulang kami sempat memberi sedikit sumbangan yang dikutip on the spot pagi itu, aku ke belakang van mengira sendirian jumlah yang terkumpul dan Alhamdulillah ahli rombongan sungguh awesome dan pemurah,terkejutnya jumlah yang dikumpul lebih kurang sebanyak rm 2K. Sedikit atau banyak, aku berSyukur dan moga Allah murahkan rezeki semua.

time to school - bersiap dan naik bas untuk ke sekolah.

sekitar kawasan sekolah - student sedang perhimpunan umum

Masuk je van, ada yang bertanya lagi, bila nak g shopping? amboi tak sabar betul gayanya. Tapi seterusnya kita singgah satu jam di Taman Bunga, Royal Agriculture Mae Sai dulu. Melawat sekitar kawasan yang dijaga baik dan teratur, menjadi tempat singgahan utama pelancong asing dalam jadual trip mereka. Katanya dahulu ini merupakan antara tanah subur tanaman yang kemudian menjadi taman peribadi raja thailand bersantai, dan sesudah kemangkatan, taman ini dijaga dan dibuka untuk orang ramai. Sungguh luas, cantik dan menenangkan.

Seterusnya tibalah masanya "we time" untuk membeli belah. Apa yang boleh dikatakan semua barangan disini murah, cantik dan memang memukau mata. Salah satu yang menjadi tarikan buat diri sendiri sudah tentu batu permata. Disebabkan kawasan shoping ini terletak paling utara Thailand yang juga bersebelahan dengan Myanmar,Burma (ni nak langkah kaki sebelah pun boleh), jadi batu permata stone yang cantik semuanya jadi murah. okay seriously blink mata dan pinar-pinar lihat semua batu permata. Antaranya : batu swarovski, jade, sapphire, ruby dan cincin batu yang untuk lelaki(saya tak tahu apa nama) sebab waktu beli tu, saya tak sempat nak melilau dan mendengar perbualan pakcik menilai batu dikedai sebelah sementelah saya pun bersama kaum wanita iaitu makcik2 memilih batu permata kami. hehe :P

Sudah tentu bejinjingan plastik- plastik setiap orang dan dapat lihat mood hari ini semua happy. Alhamdulillah. Ada yang kata, tak cukup masa lah nak shopping. Tapi nak buat macam mana, jadual seterusnya kita ada satu lagi tempat untuk pergi sebelum senja berlabuh. Dan petang itu kami bergerak menyelusuri cruise yang memaparkan 3 buah negara di point tersebut yang dipanggil "Golden Triangle". Disini dapat diperhatikan 3 buah negara iaitu : Thailand, Myanmar dan Loas. Kami sempat melangkah kaki ke Loas selama sejam dan bersiar ditu. Sewaktu disinilah saya dan Jamilah tersentak kerana rupanya Loas merupakan negara miskin yang lagi memilukan hati.

Sewaktu kami tiba, kami berjalan beriringan dan kemudian kelihatan anak kecil bersama adiknya bayi di tepi tembok itu. Situasi tiba-tiba menjadi pilu dan aku pandang milah, milah pandang aku. Milah menghulurkan pisang, namun dia juga menginginkan air dalam dakapan Milah. Milah memberikan kepada dia langsung dia memberikan air tersebut kepada adiknya yang sedang menangis yang dalam masa yang sama diberikan nasi ber"bekas"kan plastik. Ya Allah, apa yang ada depan mata kali ini sangat menyedihkan, dan kami terdiam kaku. Perlahan kami beredar dan berdoa moga mereka baik2 sahaja, tak sanggup nak tengok lama (sumpah its really sad for me). Miskin sungguh rakyat Loas, dan rupanya benarlah miskin disini sangat miskin, negara mereka baru nak membangun.
10 minit menaiki cruise dan kami tiba kembali ke tanah Thailand. Malam itu kami makan malam akhir di sini di Relax Restaurant. Alhamdulillah selesai hari ke3 dengan secara peribadi pelbagai emosi yang tercetus. Ada nikmat yang harus kita syukuri, dan ada yang kita kena berkongsi bersama orang disekeliling. Berjalanlah dan melihatlah keadaan sekeliling yang pelbagai keadaan ada, kemudian nilai ia ke arah memotivasi kehidupan yang akan datang. Dalam kesenangan yang ada pada kita, kadang bukan milik kita namun ia milik mereka yang diperantarakan kita kepada mereka. :)

Antara yang sempat ditangkap gambar. Berejam nak pilih cincin idaman kalbu.

Di Golden Triangle

Menaiki cruise

masuk loas sekejap.

hujung tu keadaan kemiskinan mereka

9 Feb - Bye dulu nanti saya datang lagi.
Hari terakhir untuk menghirup udara segar sejuk Chiang Mai. Kami keluar awal untuk sampai ke Airport yang dijadualkan pada jam 3 petang. Perjalanan Chiang Rai ke Chiang Mai selama 4 jam lebih, jadi kami ada juga perasaan berdebar takut apa2 berlaku diluar jangkauan.
Dalam perjalanan kami singgah sebentar ke Hot Spring Water, tak lama pun sekejap sahaja sempat lah saya rendam kaki 5 minit, kata makcik Nora: ada apa rendam 5 minit Bib? biasanya orang rendam 15-30 minit baru sedap. Bib jawab: rasa panas makcik, rasa nak melucur kaki ni :( hahahaha. Biasa lah orang muda, kalau orang tua itu nikmat, lagi panas lagi sedap. Katanya :)

Tepat jam 1ptg kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Chiang Mai dan selamat tinggal untuk kamus "Sawadikap - Khap Kun Kha - Kun Sabai Di Mei - Baw Baw - Suay" yang menjadi perkataan wajib sepanjang 4 hari 3 malam trip kali ini. Selesai check in bag yang sudah beranak pinak dan kemudian kami solat jamak (tips : ada surau kecil di dalam kawasan airport sebelum imegresen).

Jam 6.50 pm sempat mendarat di Lapangan Terbang KLIA2 dengan selamat dan sempurna. Sesungguhnya pengalaman pertama mengendalikan trip ini sungguh bermakna. Bukan senang bila membawa kumpulan ini semua aspek perlu dititikberatkan bersama. Kadang bukan budak kecil yang perlu diperhati, namun yang "berumur" juga perlu dikawal yang tiba-tiba hilang dari pandangan mata melewang membeli - belah, ke tandas , dan tak kurang ada yang asyik untuk bergambar. Walaubagaimanapun kenangan ini menjadi seronok dan indah bila melihat setiap gambar yang dirakamkan. ALHAMDULLLAH :)

Nota ringkas :
Semua catatan peribadi seorang pengembara yang juga menjadi tourist guide untuk trip ke sini bersama syarikat Hajuwa Travel. Boleh hubungi saya untuk info atau maklumat perjalanan tambahan.
Sila layari laman sesawang Facebook dan Instagram : Hajuwa Travel. Terima kasih.

Love,

Bib :)

random - bunga 1

Di Chiang Mai Airport - baru nak check in

awanan berkepul kebiruan

buat part time kutip daun ke kak?

Freelance photographer Jadian :P

My Jamilah - thank you for everything.

Video trip, Selamat menonton :)

1. seronoknya masyaAllah.. boleh saya tau macam mana nak join trip mcm ni? berapa ye kalau boleh.. pakej?