Thursday, February 21, 2013

isu kalimah Allah

Ahah! lame sudah tidah menulis disini. Selepas seronok pergi jalan-jalan mesir and then cuti panjang sikit. Hari minggu penuh dengan aktiviti , konon la. Dah masuk sem2 di Jordan ni baru rase berat sedikit. Sem ini, sepenuhnya kelas bercampur dengan student arab. Satu cabaran untuk memahami setiap kelas yang dihadiri. Perlu faham cakap doktor yang ajar lagi la. and nak amek point penting pun macam agak susah. Inilah cabaran, tapi... Usaha! hehe.

Sedikit yang saya ingin kongsikan disini. Semalam saya mengahadiri satu simpasium perbincangan mengenai : Isu Kalimah Allah yang dianjurkan oleh Kelab Peguam Muda, sebuah kelab dibawah student usul fiqh yang menampilkan usaha jelas menuju kearah profesional seorang peguam.

Ceramah kali ini menjemput seorang peguam Tuan Haji Abdul Rahim Sinwan iaitu Timb Presiden Persauan Peguam Muslim Malaysia dan Tuan Haji Karim Omar iaitu wakil daripada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS). Sebenarnya saya agak tertarik dengan perbentangan yang dibentang oleh kedue-due pencaramah ini. Kupasan yang diberikan amat jelas dan menarik serta padat dengan fakta yang menguatkan lagi hujah mereka.

Sebut tentang Isu Kalimah Allah ini sebenarnya sangat mendapat sambutan dalam kalangan warga malaysia khusunya buat bangsa Melayu. Hasil dari apa yang saya dapat simpulkan sebenarnya ini semua konpirasi org kristian dalam helah mereka untuk misi menyebarkan dakyah dan memurtadakan seramai yang boleh orang muslim.

Khusunya di Malaysia, isu ini telah menyebabkan kita bangsa melayu sampai bertelagah berdebat isu ini, sedangkan mereka yang cuba memanipulasikan isu ini bersenang lenang goyang kaki melihat pentomen ini yang cuba diputarbelitkan oleh pihak mereka. Semalan dalam ucapannya, Tuan Rahim ada menyebut bahawasanya : "Antara 4 negeri di Malaysia yang masih dibernarkan menggunakan kalimah Allah oleh bukan orang Islam. Dan negeri itu ialah : Sabah, Sarawak, Kuala Lumpur dan Penang. 

Ini bermakna, sekiranya penggunaan kalimah Allah di dalam 4 negeri ini tidak menjadi suatu masalah malahan ia termasuk didalam akta undang-undang ke'tidaksalahan' utnuk mereka menggunakan kalimah Allah sewenangnya. Tetapi, di negeri lain yang didapati menggunakan kalimah Allah boleh dikenankan tindakan undang-undang oleh pihak mahkamah.

Senario ini saya dapat simpulkan hanyalah suatu outar belit orang bukan islam. Ini kerana, akhir-akhir ini isu ini telah di'kecohkan' oleh pihak MCA , dalam dalang mereka untuk menimbulkan isu diambang pilihanraya sekarang. Makanya, pada hemah saya sesiapa yang TIDAK tahu akan antara 4 negeri yang dibenarkan menggunakan kalimah Allah ini sememangnya akan keliru dan tertipu. Malahan, kebanyakan bangsa melayu la yang sedang tertipu dan dimainkan oleh pihak mereka.

Sedihnya, kerana permohonan untuk orang bukan islam menggunakan Kalimah Allah secara sewenangnya-wenangnya sebenarnya banyak mendatangkan kontra dalam konteks suasana di negara Malaysia ini yang ternyata punyai banyak lapisan masyarajat Melayu yang masih tidak kuat pegangan agamanya. Kita tidak nafikan pendidikan islam yang ada di institut banyak memberi input asas mengenai agama, namu hal ini tidak boleh dimain sebelah mata kerana ia berkait rapat dengan soal akidah. Sekiranya seseorang goyah imannya, maka kecenderungan serangan kristianisasi lebih mudah tersebar luar dan terpengaruh di bumi malaysia ini.

Malaysia dan Indonesia adalan berbeza.
Satu video telah dipaparkan kepada kami malam itu. video yang disuruh oleh tuan penceramah untuk meneka 'suara' apa itu? Saya berkerut untuk memahami bait yang seakan-akan bacaan quran. Lunak dan gaya bacaan yang diperdendangkan iras-iras cara alunan quran. Tapi nyata itu adalah BIBLE. ya! bible yang diarabkan!

Video itu adalah antara himpunan video orang kristian dalam aktiviti mingguan mereka church yang berlaku di Indonesia. Dakyah mereka jelas semangat nya. Diingatkan kuliah dhuha yang seperti berlaku di Malaysia, namun itu adalah dakyah mereka disana.

Tidak syak lagi, betapa meluasnya penggunaan kalimah Allah disana. Saya pun tidak ingat apa ayat di papan tanda, tapi mungkin kita boleh tekan sahaj di google image! lihatlah kebebasan mereka disana yang mungkin disana "adi" . Namun, saya kira sekiranya perluasan ini berlaku di Malaysia, sememangnya ia mengundang huru hara dan kepeningan dalam kalangan rakyat sejagat. 

Oleh sebab itu, Indonesia menjadi target untuk proses kristianisasi rakyat yang ada disana. Ada kajian yang menganalisikan bahawasanya, pada tahun 2050 antara 5 negara yang akan menjadi majoriti kristian adalah : Indonesia, Bangladesh, Nigeria, India dan lagi satu sya kurang ingat. Gerun saya melihat statik ini . 

Lantas, kitalah perlu berusaha sekerasnya, memantapkan ilmu serta yang penting dalam nasihat penceramah adalah perlu pupukkan roh berani dalam diri kita. Berani melawan mungkar dalam melawan arus modenisasi yang ternyata lebih mencabar. 

Selamat berjuang kawan!

No comments:

Post a Comment